Skip to content
3 min read

Wat je als autodealer moet weten over third-party cookies

Featured Image

Als autodealer ben je waarschijnlijk goed op de hoogte van het belang van cookies. Hoewel first-party cookies lang een essentieel onderdeel zijn geweest van het bijhouden van gebruikersgedrag op je website, zijn third-party cookies de laatste jaren onder vuur komen te liggen. Dit is wat je moet weten over third-party cookies en hoe ze in de toekomst van invloed kunnen zijn binnen je bedrijf.

Wat zijn third-party cookies?
Third-party cookies zijn gegevens die worden aangemaakt door een ander domein dan het domein dat door de gebruiker wordt bezocht. Als je bijvoorbeeld een website bezoekt en je klikt bijvoorbeeld op een Facebook Like-knop, worden third-party cookies aangemaakt door Facebook.com. Die kan dan vervolgens worden gebruikt om je activiteiten op verschillende websites te volgen. Hierdoor kunnen bedrijven gegevens verzamelen over het online gedrag van gebruikers voor gerichte reclamedoeleinden.

De strubbeling rond third-party cookies
Er is de laatste jaren veel strijd geweest rond third-party cookies, waarbij veel mensen aanvoerden dat ze inbreuk maken op de privacy van gebruikers en hun vertrouwen schenden. Als reactie op deze zorgen hebben grote browsers zoals Google Chrome en Mozilla Firefox plannen aangekondigd om de ondersteuning van third-party cookies geleidelijk af te schaffen. Dit betekent dat bedrijven ze niet langer kunnen gebruiken om de online activiteiten van gebruikers te volgen zodra deze plannen zijn geïmplementeerd.

Wat dit betekent voor autodealers?
Als je gebruik maakt van third-party cookies om het gedrag van klanten op je site te volgen, moet je in de toekomst wellicht enkele wijzigingen aanbrengen. Er zijn echter andere manieren om gegevens over je klanten te verzamelen zonder cookies, zoals webanalysetools zoals Google Analytics. Deze tools kunnen je informatie verschaffen over hoe gebruikers met je site omgaan, welke pagina's ze bezoeken, hoe lang ze op elke pagina blijven, en meer..

Hoewel third-party cookies de afgelopen jaren een omstreden onderwerp zijn geweest, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, zodat je marketingstrategieën hier op kunt aanpassen.